WEF’dan KoronaVirüs Günleri için Liderlik Yönlendirmeleri
Dünya Ekonomik Forumu (WEF) içinden geçmekte olduğumuz KoronaVirüs günlerinde “liderlik” konusunu gündeme getirmeye devam ediyor. Yazılar, böylesine kritik günlerde çalışanlarımızın, arkadaşlarımızın ve ailelerimizin gözlerinin liderlerin yönlendirmelerinde olacağına dikkat çekiyor ve “böyle bir liderin özellikleri neler olmalı” sorusunun cevaplarını ortaya atıyor.
WEF’in Miami Herbert İşletme Okulu Dekanı John Quelch’den alıntılayarak yayımladığı yazıda liderlerin samimi ama etkili iletişim yönetimi ile onları farklılaştıran 7 temel özelliği şöyle: John Quelch’un görüşlerini içeren videoyu buradan da izleyebilirsiniz.
- Sakin olabilmek; Arkadaşlarınız, çalışanlarınız, tedarikçileriniz bu son derece zorlu, belirsiz dönemde bir lider olarak sizin nasıl bir duruş sergilediğinizi gözlemleyeceklerdir.
- Güven verebilmek; Sakin olunmalı ama durgun bir su gibi değil. Bu zorlu dönemi gözlerini sizin liderliğinize çevirmiş olan paydaşlarınızın katkısı ve katılımcılığı ile en az zararla atlatabileceğinize ve başarı ile çıkacağınıza dair güven verici bir yaklaşımınız olmalı.
- Etkili iletişim; Bu dönemde bıkmadan, usanmadan iletişim içinde olmalısınız. Bu en çok dedikodu ve söylentilerin ve aslı olmayan haberlerin dolaşımının önüne geçmek için önemlidir. Ancak iletişimin de bir stratejisi olmalıdır. Alınan hangi kararların hangi öncelikler dikkate alınarak iletişimin yapılacağı ve tüm paydaşları kapsayacak şekilde hızlıca yapılmasının altı çizilmeli. Hiçbir şekilde, saatler, günler veya haftalara varacak ertelemeler yapılmamalı. Sessiz kalmak bu dönemde yapılabilecek en kötü şeydir ve anında dedikoduların ve söylentilerin yayılmasına neden olur.
- İşbirlikleri; Hiç kimse sizden tüm soruların cevaplarını beklemiyor. Farklı kaynaklarla bilgi alışverişi yapmanın tam zamanı. Çalışanlarınız ve yönetici kadrolarınızın kapasitesini çalışma grupları, alt gruplar şeklinde bir araya getirmek krizin üstesinden gelmek için atılabilecek adımlar arasında. Şirkette çalışan her bir kişinin bu belirsizlik ve kriz döneminin üstesinden gelmekle ilgili kendi katkılarının olabileceklerini hissetmeleri liderliğin gereklerinden. Böylesine girişimler hem dedikoduları önler hem de daha sonra alınan kararlar doğrultusunda yaşama geçirilecek olan projelere olan güveni sağlar.
- Toplumsal duyarlılık; Hepimiz toplum içinde yaşıyoruz. Fabrikalarımız, okullarımız, üniversitelerimiz içinde yaşadığımız toplumun birer parçası. Sadece kendi kuruluşlarımız içinde değil yaşadığımız toplum içinde de örnek alınıyoruz. Hele Covid 19 gibi bulaşıcılık özelliği olan bir pandeminin olduğu bir durumdan söz ediyorsak bu konuda neler yapmakta olduğumuzla ilgili örmek olmalıyız ve içinde yaşadığımız toplumun sağlığı ile ilgili kural ve girişimleri desteklemeliyiz.
- Şefkat ve sevecenlik; bu dönemde bu duygu çok önemli. Eğer iyi ve yetkin bir ekiple çalışıyorsak bu duyguyu yükseltmek için şanslı olduğumuzu söyleyebiliriz. Ancak şirketlerimizde bize ve davranışlarımıza bağlı esneklikleri istenen düzeyde olmayan çok kişi olduğunu dikkate almamız lazım. Onlara sıkıntıları ve tedirginlikleri karşısında şefkat ve sevecenlik aşılamamız gerekir. Örneğin şirketinizde anne ve babası sağlık sorunları ile boğuşan yaşlı anane ve babası olan birini düşünün. Çalışanlar doğal olarak akıllarının bir köşesinde bir sürü bilinmezliğin olduğu bu virütik ortamda sürekli çaresizlik içinde yaşayan bu yaşlı insanlara duyarlı olacaklardır. İzin almak, evden çalışmak, aileleri ile vakit geçirmek isteyebilirler. Bu talepler mutlaka olumlu ve yapıcı bir şekilde karşılanmalıdır. Şefkatlı olmak ve sevecenlik bu tür krizlerde liderliğin vazgeçilmez unsurları arasındadır.
- Nakit; Nakit para kriz dönemlerinde “her şey” dir. Kral o dur. Kısa ve uzun dönemde neyin, nasıl olacağı le ilgili belirleyici unsurdur. Dahası, çalışanlarınız, tedarikçileriniz ve müşterileriniz bu işi nasıl yönettiğiniz konusunda sadece duygusal olarak değil, tutumlu ve akılcıl uzun vadeli finansal çözümler konusunda da size bağımlıdır. Nakit finansal kaynakların korunaklı bir şekilde yönetilmesi özellikle çalışanların bir sonraki maaşlarını alıp alamayacaklarının göstergesi olacağından son derece kritiktir.
Zor Kararları Cesaretle Almak
Dünya Ekonomik Forumu’na katkı veren uzmanlardan Simon Freakley’da benzer tavsiyeleri var. Freakley “böylesine büyük değişim zamanlarında lider olmanın temel nitelikleri sorgulanır ve bizi yönetecek olan liderlerden beklentilerimiz değerlendirilir.” diyor. Özellikle kriz dönemlerinde etkili liderlerin aşağıdaki yetkinliklerinin olduğuna dikkat çeken Freakley’in başlıkları şöyle;
İletişim: Listede en önemli başlık diyebiliriz. İyi bir lider kendini kurumsal iletişim pozisyonunda gibi görür. Stratejik vizyonu oluşturmakla yetinmez bunu açık, net, kolay anlaşılır mesaja dönüştür ve kolayca anlaşılmasını sağlar.
Acil durumlar; Krizlerde alınması gereken kararların “hemen” alınmaması ve aksiyonların bu kararların ışığında hayata geçmemesi en az yanlış alınan kararlar kadar yıkıcı bir etki yaratabilir. Liderler tabii ki direksiyonda olmalıdır. Bazen istenen tüm bilgiler tamamlanmadan kararlar almak gerekebilir. Böylesine durumlarda zaman bilgilerin tam olmamasından daha önemlidir. Doğruya en yakın bilgilerle kararlar almak gecikmekten daha iyidir. Sonrasında gerekli ilaveler ve düzeltmeler yapılabilir.
İşbirliği; Başarı tüm yönetim ekipleri ile diğer kritik sosyal paydaşları strateji ve hedefler etrafında bir araya getirmek ve vizyonu paylaşmalarından gelecektir. Bu kişiler sadece sorunların çözümünde ve üstesinden gelinebilmesinde gerekli esnekliklerin yaratılmasında değil aynı zamanda aynı zamanda vizyonun, hedeflerin de elçisi konumunda diğer paydaşlarda etkili iletişim yönetilmesinde aktif rol alacaklardır.
İtibar ve güvenilirlik; İtibar her zaman önemlidir ancak değişim ve kriz dönemlerinde daha da öne çıkan bir unsurdur. Pragmatik bir bakış açısı, etkili bir planın ortaya çıkarılması ile ilgili parçaların bir araya getirilmesi, ölçümlenebilir hedefler konulması, kritik aşamalar itibarın oluşumunda önemlidir. Ancak bunlarla birlikte en az bunlar kadar önemli olan tutarlılık ve güvenilirlik, ahlaki pusula, samimiyet ve soğukkanlılık liderin donanımında olmalıdır.
Cesaret; Zor zamanlarda zor kararların alınması kaçınılmazdır. Bunun için de cesaretli olmak gerekir. Gözüpek ve özgüveni yüksek bir kişilik iyimser tarafta olabilmek için etkendir. karamsarlık zaten yeteri kadar enerjiyi çekmektedir. Buna rağmen cesaretle adımlar atmak ve kararlı bir duruş sergilemek birçok zorluğun üstesinden gelmek için gereklidir.
Stratejik bakış; Etkili liderlerin zor zamanlarda en başta gelen temel özellikleri arasında “büyük resmi” görmeleri vardır. Bunun için hangi sonuçların alınması için öncelikle hangi adımların atılması gerektiği konusunda değerlendirmeleri olur. Aynı liderler aynı zamanda uygulamada gerçekçi, ulaşılabilir hedeflere odaklanıp zamanın verimli ve etkili yönetmeyi bilirler. Liderlerin hem analitik hem de pragmatik sistematiği kendi içinde çok karmaşık konuların bile sade ve basite indirgenmesi ve kolay anlaşılmasını sağlar.Bu da onların stratejik bakış açılarının ana girdisidir.
Empati; Değişimin yaratacağı sancılardan kimse muaf değildir. En entelektüel aydınlarımız bile büyük zorluklar yaşarlar. Bu nedenle tüm paydaşlarımızın ne hissettikleri ne düşündüklerini biliyor olmamız gerekir. Özellikle de değişimin derin ve kapsamlı olduğu dönemlerde duygular, korku, öfke, direnç ve belli dozda karamsarlıkla kaplı olabilir. Etkili ve sonuç alıcı bir ilişki ve iletişim yönetimi için bu duyguların nerelerden kaynaklandığını dikkate almak gerekir.
Her zaman takipçileri varsa liderler liderdir denir. Ancak etkili liderler sadece duygusal zekalarının yüksekliği ile hem motive ederler hem de ilham verirler.